søndag den 21. april 2013
Så er ruderne lagt i, det eneste der mangler, er at seale udefra. Mellem ruden og listen, samt ruden og karossen. Det afstedkommer et gigantisk svineri. Når der er sealet, skal der trykkes let på listen til der kommer en lille klat seal ud. Der må ikke trykkes forhårdt, da det kan betyde, at der kommer luft mellem listen og hhv. ruden og karossen. Så hellere trykke noget mere seal ind.
Rengøringen skal foregå med noget der ikke æder hverken liste eller maling, vi brugte terpentin, man bliver ganske vist lidt skør i hovedet af det, men der er heldigvis ikke noget vigtigt, der tager skade. :-) Gå forsigtigt til værks, for der kan justeres når sealet er hærdet. Så mangler der kun pyntelisterne, men de skal forblive urørte, indtil det hele er hærdet ordentligt...
Så er der forberedt til at ruderne skal sættes i. Det er sådan set et "turning point" på projektet, for nu føles det som en rigitg bil, hvor der kun mangler småting, såsom motor, fortøj, bremser, interiør og andre "småting". Lister, ruder og fremfor alt klæde, der ikke fnulrer, er nødvendigt for et godt resultat. Endvidere skal der bruges opvaskemiddel og en ikke alt for hård ledning.
Bo Andersen finder samlingen på listen. det er godt hvis den placeres, der hvor også samlingen på pyntelisten er.
Ledningen placeres i listen, hvor der også er kommet en del opvaskemiddel i. Det er vigtigt med et godt glid, ellers kan man ødelægge listen, og det er unødvendigt.
Nu er vi klar til at lægge ruden i. Det er rigtigt godt at være to om det arbejde. En til at trykke på ruden udefra, og den anden til at rykke i ledningen og lirke ruden i.
lørdag den 23. februar 2013
Trækruder og rammer
Trækruderne og rammerne de er monteret i, skulle lige have en gang Autosol og knofedt. Resultatet blev faktisk ret godt. Nye lister er isatte. Hvis man skal bytte lister, så begynd øverst, brug svingfæstet som pejlemærke og arbejd nedad på begge sider. Husk at montere ruden på den rigtige side af listen....
Den ene trækrude har været udsat for indbrudsforsøg!!!, så den skal lige rettes lidt. Det arbejde kommer til at foregå på Bo Andersens specialværksted, et sted i nærheden af Store Salby. Specialværktøjet til formålet har jeg allerede lavet...
Benzintanken på rette plads
Så er den helt nye benzintank monteret. Den gamle var fyldt med en blanding af benzin og vand og det afstedkom en hel del korrosion. Der skal limes godt med fugemasse. Nu kan jeg gøre bagagerummet færdigt, bortset fra at jeg mangler et par bolte, så jeg kan montere fjerderholderen til bagageklappen. Der er også monteret ny benzinmåler. Er en anelse knotten på VP Autoparts. Gevindet i tanken er millimeter, men skruerne de havde solgt mig var i tommer. Ikke godt nok efter min mening.
mandag den 28. januar 2013
Lister
Det er en god ide, at montere listerne forholdsvis tidligt i forløbet. De er normalt monteret med clips. men det synes jeg er en ret dårlig ide. Det skyldes at clips øger risikoen for, at beskadige lakken når de trykkes ind i karosseriet. Det er en bedre ide at montere dem med skrueclips, af samme type som andvendes på den store liste på bagskærmet. Det giver også en mulighed for at justere listerne på siden, så de stidder snorlige, når dørene bliver monteret.
De små lister ved B stolpen kan godt give lidt problemer at montere, der er lidt trangt derinde mellem skærmkassen og yderskærmen. Sæt clipsen i udefra, som vist på billedet. Tag lidt elefantkit på langefingeren, og monter de to skiver, en almindelig og en låseskive. Sørg for ikke at tabe skiverne, da det er umuligt at få dem op igen. Herefter er det "bare" at tage møtrikken på samme langemand, finde bolten og spænde den ligeså stille til den sidder løst. Monter de andre to skrueclips i listen, inden den sættes på den bagerste clips. Husk at læggge noget elefantkit om bolten, det kan anes på billederne herover. Jeg bandt skruenøglen på en af fingrene, af frygt for at tabe den. Det var en god ide, for det er ikke så enkelt at skrue derinde i skarmkassen og man taber den af og til. De andre lister er "a walk in the park".
Jeg påtænker at skifte URL adresse til volvop1800-hymoeller.blogspot.com, men først når alle :-) , der følger min blog har tilkendegivet, at de har set den her meddelelse, tak
fredag den 25. januar 2013
Støjdæmpning, så meget som muligt
Støjdæmpning er vigtig og jo mere jo bedre. Jeg har brugt Biltema's, tjærepap, hvilket fungerede rigtigt godt. Det er dog en lille smule hårdt, specielt på denne årstid, så det er en god ide at varme det lidt op. Det gør det lettere at arbejde med og skære i. Visse steder har jeg anvendt en papskabelon, for at få rigtig pasform. En ganske almindelig varmepistol gør, at man kan komme godt ned i bunden af de valsede bundplader.
mandag den 14. januar 2013
Husk at rense gevind for lak og snavs..
Når man får en bil lakeret, er det uundgåeligt at der kommer maling i gevindene. De skal renses, ellers kan man risikere at bolte og møtrikker ikke holder det de skal. Så skal der bruges gevindværktøj. I dette tilfælde, på en Volvo fra tresserne, skal det være tommeværktøj. Man skal være OBS på om det det er grov eller fin gevind, ellers kan man let komme til at skade gevindet. Nedenfor er vist noget af det værktøj der bruges. Jeg håber snart at kunne komme med nyt om ankerplader og bremser på bagtøj. Endvidere er fortøjet på vej til maler, så det snart kan blive samlet med nye bremser, styrkugler, styrstænger og nymalet bro.
Abonner på:
Opslag (Atom)