lørdag den 2. november 2013
Shortblokken og gearkassen på plads
Det var lidt af en opgave, at få løftet forbro med monteret shortblok og gearkasse på plads. Men med en masse træklodser, et brækjern og to donkrafte lykkedes det til slut, at få boltene monteret ved forbroen og broen ved den store gummibøsning ved gearkassen. Lad være med at volde gevind ved gearkassebro med en skruetrækker for at vride tingene på plads, men brug tålmodighed og en skruetvinge. :-) Nu kan jeg så småt begynde at montere fortøj og motor færdig.
Gearkassen monteret i shortblokken
Gearkassen er rengjort og monteret i shortblokken. Olien er tappet af. Det er meget vigtigt at man tapper olien af både i selvegearkassen og i overdrivet, da der er en lille kanal mellem de to gearkasser, hvor olien kan flyde. Det er også derfor, man skal have tålmodighed med at fylde den igen, da man fylder den fra gearkassen og olien skal lige have tid til at flyde til overdrivet. Når man når 1,5 liter, skulle de være fyldt. Bo Andersen har eksperimenteret meget med de forskellige olier og fundet en den bedste egnede. Varenummeret er 1161324-7. Det var nu tid til at montere gearkassen. Koblingstryklejet fik lige en lille smule kobberfedt samt føromtalte krumtapleje, men ikke for meget fedt for det er ikke noget man vil have cirkulerende rundt i omegnen af koblingen.
Da jeg ikke har en giraf ved hånden, må jeg jo løfte motor, forbro og gearkasse op nedefra. Jeg monterede det hele på en kraftig plade og skubbede/trak det ind under bilen. Fordelen ved IKKE at bruge en giraf, er at man ikke uforvarende beskadiger lak og motorrum, når det hele hænger der og dingler i en kæde.
Da jeg ikke har en giraf ved hånden, må jeg jo løfte motor, forbro og gearkasse op nedefra. Jeg monterede det hele på en kraftig plade og skubbede/trak det ind under bilen. Fordelen ved IKKE at bruge en giraf, er at man ikke uforvarende beskadiger lak og motorrum, når det hele hænger der og dingler i en kæde.
Kabinen
Jeg har monteret himmelen, det var ikke så ligetil, som man skulle tro, og jeg vil da også gerne trykke den medarbejder på Volvo i hånden, som ikke lavede andet i mange år. Det gav sved på panden. Men den sidder der nu, den originale himmel, rengjort så godt jeg kunne, men stadig med spor af, at der dengang i tresserne blev pulset cigaretter i bilerne. Askebægeret, som jeg vidst nok har skrevet om før, er af en størrelse, der vidner om, at det var udstyr man tog alvorligt den gang.
Leje i krumtap ved koblingshuset
Det gamle leje i krumtappen, hvori gearkassen "hviler" skulle udskiftes. Det var jo lidt af en udfordring, da Volvo klubben ikke har det specialværktøj svo4090. Så må man til at lege værktøjsmager og lave en selv. Volvoklubben har hermed en komplet værktøjssamling med den nye moderniserede nsvo4090, n for nye. :-) Da shortblokken var monteret i forbroen, var der fuldstændigt styr på den og så var det bare at rykke lejet ud med en glidehammer. Det nye leje blev monteret, samt koblingshuset, hvor kuglen til koblingstrykarmen lige fik en lille klat kobberfedt. Det er vigtigt at man krydsspænder boltene i koblingen og at man bruger en centreringsdorn, ellers får man aldrig monteret gearkassen ordentligt.
onsdag den 16. oktober 2013
Varmeagregatet er monteret
Jeg har gennemrestaureret varmeagregatet. Nye lister er monteret hele vejen rundt og tætnet med elefantkit. Termastaten er samtidigt monteret. Hvis man har haft stangen til låsning af motorklappen afmonteret, skal den monteres før varmeagregatet :-) . På billedet kan man også ane at trækket fra gaspedalen er monteret, samt fodstøtte med langlys kontakten.
fredag den 11. oktober 2013
Bagagerumsliste
Man skal bruge kontaktlim, vand, tynde trælister, limklemmer fra biltema og en hel del tålmodighed. Lim lidt af gangen, brug ikke for meget lim, du kan altid gå tilbage og lime lidt ekstra, men for meget lim skal fjernes med acetone, og det er ikke særligt godt for lakken. Som man ser på billedet har jeg taget et lille stykke af gangen, men det virker for mig. Vand!! Ja, der er en hel del talkum på listerne, som skal vaskes af, inden man limer!!
Som man ser på billedet er tanklåget også monteret.
Som man ser på billedet er tanklåget også monteret.
Abonner på:
Opslag (Atom)