lørdag den 29. juni 2013
Interiør ved bagsædet
Jeg har nu limet de nye paneler i ved bagsædet. Nu mangler jeg kun at montere bagsædet og måtterne ibunden og kabinelyset, så skulle jeg være klar til at bevæge mig frem i kabinen. I bagagerummet mangler der kun færdigmonteret bagageklap og liste.
Interiør fortsat
Nu hvor jeg har lagt kræfter i, at lave ordentligt syhåndværk ved skærmkasserne ved bagsædet, ville det være ærgerligt, hvis interiøren under bagsædet skulle ligge der og lugte af gammel bil. Derfor var det på den igen med sytråd og nappa. Resultatet blev ret så fint, synes jeg selv.
lørdag den 8. juni 2013
Interiør ved skærmkasserne i kabinen
Da jeg skulle til at lime de gamle på, synes jeg faktisk de var noget bedagede. De lugtede af gammel bil, hårde ufleksible og jeg blev enig med mig selv om, at der skulle nye til. Så dem er jeg i gang med at lave. og rent faktisk færdig med den ene. Resultatet er jeg ret godt tilfreds med. Håndsyede? naturligvis..... :-)
søndag den 26. maj 2013
Motor adskilt
Så har jeg været igang med at skille motoren ad. Den skal udmåles, renses og eventuelle sliddele udskiftes. Jeg vælger at lade mit topstykke opgradere, således at bilen kan køre på blyfri benzin. Det klarer de hos KG Trimning i nærheden af Lund. Måske skal motorblokken have en ny gang motorrød, men det må tiden vise. Er motoren meget slidt kan det mærkes en halv centimeter fra toppen af cylinderen. Hvis der er en tydelig markering, er det tegn på mange timers kørsel. Mine cylindre mærkes meget fine, hvorimod et af stemplerne har fået nogle slag :-( Det kan i værste fald betyde en udskiftning.
Det er vigtigt at holde styr på, hvor hver enkelt del sidder og hvilken vej de vender. Hvis man virkelig går meget op i motorrenovering, kunne man bruge timer på at veje, slibe, veje og slibe indtil stempler med plejlstænger vejer nøjagtigt det samme. Når man afmonterer svinghjulet, er det en god ide at markere, hvor på krumtappen det sidder. Jeg satte et par kørnerprikker. Herunder er de "smådele", der mangler at blive rengjort. Ydermere skal gearkassen gøres ren. Jeg bruger klassisk rensevædske, og almindelig benzin.
Det er vigtigt at holde styr på, hvor hver enkelt del sidder og hvilken vej de vender. Hvis man virkelig går meget op i motorrenovering, kunne man bruge timer på at veje, slibe, veje og slibe indtil stempler med plejlstænger vejer nøjagtigt det samme. Når man afmonterer svinghjulet, er det en god ide at markere, hvor på krumtappen det sidder. Jeg satte et par kørnerprikker. Herunder er de "smådele", der mangler at blive rengjort. Ydermere skal gearkassen gøres ren. Jeg bruger klassisk rensevædske, og almindelig benzin.
lørdag den 11. maj 2013
Motor og gearkasse
Isolering og himmel
Efter at ruderne er monteret, kan man så småt gå igang med at bygge kabinen op igen. Jeg starter fra oven, med at montere himlen. Isoleringen skal i først. Fra fabrikken er isoleringen monteret med tjære, men det findes ikke lige der hvor jeg bor, og der er ikke asfaltarbejde igang i nærheden, som jeg kan låne en klat af. Derfor er løsningen kontaktlim. Det findes på sprayflaske, og det er både nemt og bekvemt. Så er det bare at lde det tørre, og så er det bare at montere klædet senere.
Jeg lavede lidt specialværktøj til at støtte isoleringen. Jeg ved ikke om det er nødvendigt, men jeg hyggede mig med det...
Jeg lavede lidt specialværktøj til at støtte isoleringen. Jeg ved ikke om det er nødvendigt, men jeg hyggede mig med det...
Abonner på:
Opslag (Atom)